Jag yogar

Här kan du läsa Mathildas upplevelse av Yoga

Varför yogar jag
Det första vi gör när vi föds är att ta ett djupt andetag, men sedan på vår resa mot vuxenvärlden har vi en tendens till att glömma bort att göra just det vi började med – andas.
Jag tyckte att det var väldigt svårt att yoga i början, avancerade rörelser som man ska synkronisera med en minst komplicerad andningsform.
Så jag började om från början med gravidyoga när jag väntade första barnet.
Där fokuserade jag på att få till andningen, sedan att slappna av liiite till med sat nam och sedan koppla ihop andningen med rörelserna. Det gjorde att jag upplevde yoga på ett helt annat sätt än tidigare.

Hur det gick på förlossningen
Med första barnet så var jag självklart nervös – man har ju inte fött barn tidigare – så jag lyssnade på barnmorskorna och tog sterila kvaddlar men de gjorde ondare än själva förlossningen om jag ska vara ärlig… I slutet andades jag långa djupa andetag, använde förlossningspall och allt gick bra, blödde väldigt lite, bara tre stygn värkarna arbetade jag igenom lutandes mot sängens ryggstöd som var uppfällt.
Andra gången var jag mer förberedd på att lyssna på mig själv så jag andades igenom hela förlossningen utan bedövning och det var den mäktigaste upplevelse jag varit med om för jag var fullständigt närvarande. Jag andades igenom de olika sätten under värktoppar och sedan krystvärkar och det tog inte många minuter innan det var över och denna gången blödde jag ännu mindre och syddes inte alls.

Hur hjälper yoga mig idag
Yoga hjälper mig för den ger mig det fokus jag behöver. Min typiska ”yogastund” på vardagarna kan se ut så här:
Jag sitter i skräddarställning och bara andas i en minut, sedan andas jag ”fokuserade” andetag någon minut till och sedan hinner jag kanske som MINST med 15 minuter, tre olika övningar. Detta korta pass för dock att jag slipper axel-, nack-, höft-, ryggvärk bara några dagar bort. MEN vägen dit var inte kort, yoga är något som du får ge tid, kanske inte tre timmar om dagen men ge det tålamod nog att ‘öva’ in andningen 10-15 minuter varannan dag och lägg sedan på Sat Nam och sedan rörelserna!
Det är mitt tips och min berättelse.
/Mathilda

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s